Rigorgeous optimaliseert sales strategie met innovatieve business intelligence software

Rigorgeous is een dynamisch concept dat door toponderneemster Caroline Rigo is opgebouwd. Het bedrijf bundelt diverse merken die allemaal bijdragen aan de Rigoodness-visie, gebaseerd op de drie pijlers: good hearted, good inspired en good connected. Door een combinatie van distributie via beauty- en farma professionals en eigen online kanalen, maakt Rigorgeous gezonde en natuurlijke producten toegankelijk voor iedereen. Het portfolio omvat onder andere Cent Pur Cent, Cent Pur Cent Homme, i.am.klean, Blush Academy + Agency en Café Beauté. Daarnaast speelt een hechte community, die zich richt op kennisdeling en samenwerking, een belangrijke rol in de voortdurende innovatie van het bedrijf.
Rigorgeous wilde een gestructureerd overzicht van de sales data realiseren zodat strategische beslissingen niet alleen op buikgevoel, maar ook op gedegen data-analyse konden worden gebaseerd. Voor de implementatie van Business Intelligence (BI) steunden de teams op statische Excel-bestanden. Dit zorgde voor een tijdrovend proces en beperkte mogelijkheden bij het visualiseren en interpreteren van data, waardoor het lastiger was om snel en accuraat strategische beslissingen te nemen.
"Met de implementatie van de Sales Intelligence App hebben we een fundamentele transformatie in onze data-gestuurde besluitvorming gerealiseerd. Deze tool biedt ons real-time inzichten die niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook onze groeistrategie een enorme impuls geven." Caroline Rigo, Founder
De ambitie was een centrale tool te hebben waarin de directie, het salesteam ende backoffice alle benodigde informatie snel en efficiënt konden raadplegen. Een tool waarin KPI’s inzichtelijk werden gemaakt en waaruit de volledige salesdata – van alle merken en verkoopkanalen – samenkomt. Dit zou niet alleen de besluitvorming verbeteren, maar ook de groei en efficiëntie van de business ondersteunen.
"Na een periode van trial en error werd gezocht naar een oplossing die niet alleen de bestaande knelpunten zou wegnemen, maar ook toekomstbestendig was. Het streven was een dynamische, visuele en gebruiksvriendelijke tool te vinden" volgens Valentina Ferrin, Business Excellence Manager bij Cent-Pur-Cent.
InsightData kwam als partner in beeld. Zij hebben niet alleen de benodigde tools geleverd, maar ook uitgebreide begeleiding geboden bij het opzetten van een effectieve sales rapportage en analyse. Met de Sales Intelligence App kregen de gebruikers een intuïtief systeem dat eenvoudig in te voeren en te interpreteren is voor elke salesorganisatie.
De hele implementatie was afgerond in enkele weken.
Hoewel het huidige sales dashboard uitgebreid is en al veel inzichten biedt, is er ruimte voor verdere uitbreiding. Een belangrijke toekomstige stap is de invoering van de Supply Chain App, waarmee voorraaddata eveneens in real-time kan worden gemonitord en geanalyseerd. Dit zal het geheel van de business intelligence binnen Rigorgeous verder versterken en bijdragen aan een nog efficiënter bedrijfsproces.